Docenten v1


Gijsje Kooter geeft al jaren les en is een zeer ervaren en gepassioneerd docent die het beste in haar cursisten naar boven haalt. Op de Schrijversvakschool in Amsterdam geeft ze de vakken Schrijftraining en Toneel. Ze is jaren vaste docent op de Schrijfopleiding in Utrecht (Hogeschool voor de Kunsten) en op de Vooropleiding in Utrecht. Ook is zij in de zomer te vinden op Buitenkunst, waar zij inspirerende cursussen verzint als Titelheld (2005), Expres onaf (2006), Uit auto's vallen (2007), Tot het plaatje klopt (2008) en Pulp (2010). Verder wordt ze veelvuldig gevraagd als gastdocent op diverse creatieve centra en opleidingen in het land. In 2010 richtte zij Schrijfcursus Amsterdam op.


Zij is zeer bedreven in het naar de oppervlakte brengen van de structuur en de zeggingskracht van verhalen die mensen al in zich dragen en hoe je die verhalen interessant maakt voor een publiek, of je die nou tot een toneeltekst, een gedicht, een scenario, een hoorspel, een essay, een kort verhaal of een roman omsmeedt.

In haar eigen werk stoeit de mens in taal met gedachten en waarnemingen, die vervlochten raken. De mens zet zijn verbeelding in werking door te praten en zijn gedachten gaan met hem op de loop terwijl hij ze uitspreekt. Hij raakt geëmotioneerd door zijn eigen gedachten en gepraat. Het al dan niet fictieve leven overkomt hem.


Ze schreef teksten als Fantoomlief (1997), Bikker, Bikkes en Bikje (1998), Na achten geen oorlog (1999), Edward Edward (2004), Achteruitkijkend vooruitlopen(2004) en Veulen ongelikt (2007).

Haar korte verhalen werden gepubliceerd in Zwart Water en Montyplan Antwerpen. Bij Uitgeverij Theaterboek verschenen de bundels Stuk (2008), Moeders & Dochters (2009) en De wereld is ondertiteld (2011). Momenteel werkt zij aan een avondvullend toneelstuk waarvoor zij een beurs van het Nederlands Letterenfonds ontving. Ook werkt zij gestaag aan haar eerste roman.


Gijsje Kooter studeerde Dramaschrijven en Literaire Vorming aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en Film, Theater en Creative Writing aan de University of North Carolina at Greensboro in de Verenigde Staten. Ze studeerde af in 1996. In 2000 werd ze uitgenodigd door het Royal Court Theatre in Londen voor de International Residency for Emerging Playwrights waar ze onder andere werkte met Harold Pinter, Caryl Churchill, Mark Ravenhill en Martin Crimp. Haar stuk Casanova is Tired werd aldaar gespeeld in het Jerwood Theatre Upstairs.


Meer informatie:  Gijsje Kooter

Voor meer informatie over de cursus gaat u naar: schrijfcursus of wilt u zich inschrijven?





Eva & Renee Kelder, de schrijvende zusjes

Eva (rechts op foto's) en Renee Kelder (links op foto's) debuteerden in het voorjaar van 2014 gelijktijdig. 

Eva Kelder (1980) publiceerde verhalen in literaire tijdschriften zoals De Revisor, Passionate en De Gids. In april verscheen haar roman Het leek stiller dan het was. Haar boek kreeg jubelende recensies en is volgens de Volkskrant: ‘Een debuut met psychologische diepgang dat van lef getuigt. De zwakheden van een generatie blootleggen, dat kan alleen als je iets anders doet dan de rest van je tijdgenoten. Kelder slaagt daarin.’

Renee Kelder (1985) schreef het autobiografische proza De parttime-junkie. Haar boek heeft veel media-aandacht gegenereerd. Zo zat ze bij Pauw en Witteman en Spuiten en slikken aan tafel. Ook in het buitenland is haar boek een succes.

De schrijvende zusjes hebben deze zomer met hun eigen literaire programma duo-debuteren door Nederland getoerd. Ze stonden in bibliotheken, boekhandels en op festivals zoals Lowlands.  








Jiska Koenders

Jiska Koenders studeerde in 2011 af aan de opleiding Writing for performance in Utrecht. Na haar studie schreef ze voor o.a. 3FM en Amnesty International. Ze was hoofd productie en bestuurslid van een theatergroep in Utrecht. Ondertussen hield ze zich steeds meer bezig met het begeleiden van vakgenoten. In 2014 liep ze een halfjaar stage op de redactie Fictie van uitgeverij Atlas Contact waar ze definitief haar liefde en talent voor het redacteurschap, lesgeven en begeleiding ontdekte. Jiska werkt met een breed scala aan schrijvers. Ze begeleidt groepen beginnende schrijvers en geeft individuele manuscriptbegeleiding aan een aantal auteurs die op het punt van debuteren staan. Ook is ze eindredacteur van het Vlaamse literaire tijdschrift Kluger Hans. Jiska focust zich op het overbrengen van de visie van een auteur in zijn tekst en de wisselwerking tussen de theatertekst, dialoog en proza.  



Elke Geurts
 

Elke Geurts (1973) schreef Het besluit van Dola Korstjens (2008) en Lastmens (2010).  Haar debuut werd door NRC Handelsblad verkozen tot een van de beste boeken van 2008, ze won de Nieuw Proza Prijs 2008, en beide boeken werden veelvuldig genomineerd voor literaire prijzen, waaronder de Gouden Boekenuil, de BNG Literatuurprijs en de Anna Bijnsprijs. Op 17 oktober 2013 komt haar roman De weg naar zee uit bij de Bezige Bij. Ze geeft les bij Crea en houdt vrijwel elke dag een weblog bij. 

Voor meer informatie zie:
 www.elkegeurts.nl






Cathelijn Schilder 

Cathelijn Schilder studeerde literaire vorming aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (2002). Ze studeerde af met korte verhalen en won daarmee de Hollands Maandblad schrijversbeurs.
Ze schreef twee romans. Haar laatste roman 'Eerst een huis' verscheen vorig jaar bij uitgeverij Nieuw Amsterdam.
Ze schrijft korte verhalen voor het Hollands Maandblad en het VPRO radioprogramma De Avonden. Als docent schrijven werkt ze op verschillende plekken in het land. o.a. bij de Hogeschool van Amsterdam. 


Voor meer informatie: www.cathelijnschilder.nl








Lolies van Grunsven

Lolies van Grunsven (1971) was veertien jaar werkzaam als redacteur bij verschillende literaire uitgeverijen (Prometheus/Bert Bakker, Nijgh & Van Ditmar en Nieuw Amsterdam). Begin 2010 besloot ze haar eigen agentschap op te zetten, Van Grunsven Creative Management, waarbij zij zich richt op de inhoudelijke en zakelijke begeleiding van schrijvers. Zij concentreert zich op schrijvers van literaire fictie, literaire en populaire non-fictie en kwalitatieve commerciële fictie (wat inhoudt dat het boek meer door het verhaal dan door de stijl wordt gedreven). Ze is altijd op zoek naar nieuw talent, dus zie voor meer informatie: www.vangrunsvencm.com










Marieke Groen 

Marieke Groen (1966) schreef een verhalenbundel en drie romans, waarvan Liefde is een afspraak uit 2011 de laatste was. Ze publiceerde verhalen in verschillende tijdschriften en bloemlezingen, richtte een website op die zich richtte op minder bekende schrijvers en was jurylid van Duizend woorden, de schrijfworkshop van VPRO’s De avonden. Daarnaast geeft Marieke Groen schrijfcursussen en beoordeelt ze manuscripten [voor ScriptPlus]. 


Groen is een enthousiast en bevlogen docent. Cursisten worden gestimuleerd de grenzen van hun verbeelding op te zoeken, tegelijkertijd wordt ze de technieken van het schrijven bijgebracht. Hoe zet je een geloofwaardig personage neer? Hoe creëer je spanning, en hoe voorkom je dat je verhaal alle kanten op vliegt? Aan de hand van klassikale oefeningen en het bespreken van huiswerkopdrachten worden stap voor stap alle aspecten van het proza schrijven behandeld.


Zie ook: www.mariekegroen.nl





Willemijn Tillmans

Willemijn Tillmans studeerde in 2001 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, afstudeerrichting Literaire Vorming. Ze deed werkervaring op als scenariste voor jeugdtelevisie in Vlaanderen, promoschrijver voor drie commerciële omroepen in Nederland, gaf les aan zowel kinderen als volwassenen en werkt sinds 2006 als acquirerend redacteur bij verschillende literaire uitgeverijen. Sinds 2010 was ze hoofdredacteur bij uitgeverij Lebowski en nu bij Nijgh & van Ditmar, en houdt zich voornamelijk bezig met het begeleiden van auteurs tijdens hun schrijfproces. Haar grootste passie is om auteurs aan het schrijven te krijgen… en te houden. Ze gaat door

middel van gerichte opdrachten op zoek naar eigenheid, hoe klein of hoe groot ook, en is weinig geïnteresseerd in ‘hoe het hoort’.


Naast haar full time baan als redacteur probeert ze zelf ook te werken aan haar roman, waarin ze haar grootste fascinaties met elkaar probeert te verbinden: voyeurisme en het toeval. Het liefst in combinatie met een hoofdpersoon waar je straal voorbij zou lopen als je hem tegenkomt op straat.




Anne Büdgen

Anne Büdgen (1979) schreef haar eerste gedicht toen ze acht jaar was. Daarna bleef ze jarenlang gedichten lezen en schrijven, tot in 2007 haar eerste dichtbundel uitkwam. Tussendoor deed ze de opleiding Writing for performance in Utrecht en werkte ze mee aan verschillende theaterprojecten, zoals de voorstelling Conny

who? die in 2011 door het land toerde. En onlangs, in januari 2012, kwam haar tweede dichtbundel 
Ik schrijf u nog uit bij Uitgeverij De Arbeiderspers.

Anne schrijft beeldend, en streeft ernaar poëzie en helderheid samen te laten gaan, zowel in haar poëzie als in haar teksten voor theater. Daarnaast geeft Anne al een aantal jaar workshops schrijven aan mensen van twee tot honderd jaar. Ze vindt het spannend om anderen te begeleiden vaste vormen en ideeën over poëzie los te laten en met nieuwe ogen te kijken naar de taal. Momenteel werkt Anne aan haar eerste roman.









Martijn Haas

Martijn Haas volgde na het afronden van de HAVO van 1991 tot 1996 de School van Journalistiek in Utrecht, die hij afrondde met als specialiteit Tijdschriftjournalistiek. Daarna werkte hij acht jaar lang als vaste medewerker van het weekblad Nieuwe Revu, in welke functie hij veel sociale reportages maakte over jeugdculturen en popbands. In 2003 begon hij als misdaadverslaggever te werken voor bladen als Panorama, Koud Bloed en het gedetineerdenblad Bonjo Bulletin.

Van 2010 tot 2012 schreef hij drie non fictie-boeken over Amsterdamse jaren tachtig straatkunstcultuur voor uitgeverij Lebowski, waarvan zijn biografie van graffitilegende Dr. Rat het meeste aandacht kreeg, en ondermeer werd omgebouwd tot radiodocumentaire voor het VPRO-programma OVT.

Op dit moment werkt Haas aan een nieuw poëzietijdschrift voor uitgeverij Lebowski.